19 marca 2010

O Bloggerze w kilku słowach

Do napisania tego poradnika zainspirowała mnie Priceless_Girl z portalu bloggers.boo.pl

Może tytułem wstępu kilka słów o samej platformie.
Blogger to aplikacja dostarczana przez Google, jest darmowa i każdy kto tylko ma konto w Google może z niej korzystać. W ramach jednego konta Google można stworzyć wiele blogów.
Sama platforma jest stale rozwijana i wspierana przez Google.
Na bieżąco pojawiają się nowe funkcjonalności i modyfikacje.
Blogger to również jedna z większych platform blogowych, obok takich gigantów jak na przykład WordPress.
Jego główną zaletą obok tego, że jest darmowy, jest łatwość obsługi, brak reklam widocznych dla naszych gości (w panelu admina wyświetla się niewielka reklama kontekstowa) i niezliczona ilość gotowych templatów (skórek).
Osobiście jestem zachwycony możliwościami jakie daje mi Blogger i raczej na nim zostanę.

Utworzenie nowego bloga.

Żeby stworzyć blog konieczne jest posiadanie konta w Google, które można sobie stworzyć tu https://www.google.com/accounts/NewAccount
Jeżeli mamy już takie konto to:
  1. Logujemy się do Bloggera z adresu https://www.blogger.com
  2. Klikamy Utwórz bloga
  3. Wymyślamy nazwę bloga i jego adres.
  4. Następnie wybieramy szablon (raczej nie znajdziemy tu żadnej rewelacji, dlatego wybieramy cokolwiek, potem można to zmienić) i blog gotowy.

Zmiana szablonu na blogu

Z racji tego, że podczas tworzenia bloga nie ma tam ciekawego szablonu polecam znalezienie czegoś naprawdę konkretnego. Na przykład u mnie (http://dante1977.blogspot.com/search/label/blogger%20template )lub na stronie http://btemplates.com/
Prawdopodobnie plik będzie w formacie .zip, dlatego rozpakowujemy go i szukamy tam pliku z rozszerzeniem .xml
I teraz:
  1. Logujemy się do panelu
  2. W panelu nawigacyjnym przy naszym blogu klikamy na Układ.
  3. Następnie klikamy Edytuj kod HTML. (Tu możemy również edytować cały wygląd bloga, oczywiście jeżeli chcemy i mamy jakieś pojęcie o CSS i HTML.)
  4. Odnajdujemy pole „Przekaż szablon z pliku na dysku twardym”, naciskamy Przeglądaj i szukamy na naszym kompie szablonu, który przed chwilą został rozpakowany zaznaczamy plik z rozszerzeniem .xml i wciskamy Przekaż
  5. Zmiana zostanie zapisana automatycznie i mamy nowy szablon na blogu.

Polecam od razu też zmienić link EDIT (który pojawia się na blogu, a na początku odnosi się donikąd), na adres: https://www.blogger.com
Żeby to zrobić wchodzimy do opcji Edytuj kod HTML i na stronie wyszukujemy słowa „Edit” za pomocą skrótu CTRL+f. powinniśmy znaleźć linijkę:

<a href="#" title="Edit this link">Edit</a>

Zamieniamy ją na:

<a href="https://www.blogger.com/" title="Edit this link">Edit</a>

i zapisujemy szablon.


Nowy post na blogu

W panelu nawigacyjnym https://www.blogger.com pod nazwą naszego bloga znajduje się przycisk NOWY POST. Klikamy go.
Pojawi się strona z edytorem postów. Sam edytor jest prosty w obsłudze i raczej każdy sobie z nim poradzi.
Mamy tu kilka opcji formatowania tekstu, możliwość dodawania obrazów i filmów i takie tam przydatne bajery.
Pod oknem z treścią wpisu możemy dodać etykiety, które mogą ułatwić grupowanie wpisów z konkretnych kategorii tematycznych.
A w opcji posta możemy ustawić datę startu posta i to czy zezwalamy na komentarze.
No i to wszystko. Po wpisaniu posta publikujemy go i ląduje on na głównej stronie naszego bloga.


Ciekawe i przydatne opcje w panelu nawigacyjnym

Poza tym co opisałem powyżej mamy jeszcze w panelu kilka opcji, na które warto zwrócić uwagę.

Edytuj posty – tu znajduje się pełna lista wszystkich postów jakie napisaliśmy. Widać tu również etykiety i dzięki nim możemy filtrować posty. Widać komentarze i mamy oczywiście możliwość edytowania każdego wpisu.

Elementy strony (w opcji Układ) – na tej stronie mamy możliwość zmiany układu naszego bloga. To tu możemy zmienić nagłówek, wygląd i opcje postów (stopka posta) jak i dodawać różne gadżety, których też jest niemało.

Edytowanie postów od strony bloga
– polecam od razu włączyć opcję szybkiej edycji, która znajduje się w ustawieniach podstawowych. Dzięki temu przy poście pojawi się niewielki ołóweczek, po kliknięciu którego przeniesiemy się od razu do jego edycji.


No i to by było chyba na tyle jeżeli chodzi o podstawy. Mam nadzieje, że komuś się to przyda.
Miłego blogowania na bloggerze ;)

5 komentarzy:

  1. Dzięki, że napisałeś na ten temat. Zastanawiam się nad założeniem pamiętniko-fotobloga i zastanawiałam się właśnie nad Bloggerem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam, że to bardzo dobry wybór. W razie problemów może jakoś będę mógł pomoc ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nath, tak dante służy pomocą, sama się przekonałam. A co do bloggera.... no bardzo łatwy serwis w obsłudze, wieczorem się nim pobawię. może pomyślę nad czymś do nagłówka... ?
    nie wiem, no a powyższe instrukcje na pewno komuś się przydadzą bo są szczegółowe, no ja skumałam od razu po PW na bloggersie... No i nie wiedziałam, że inspiruję ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. przepraszam, za wszystkie "no" narobiłam powtórzeń, bo gadałam przez telefon i nie do końca składnie napisałam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślałam jescze nad fotolog.pl (ownlog), ale tamten serwis wydaje mi się taki... "martwy". Jeszcze zobaczę czy i na co się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń