19 marca 2010

Fenomen blogów na Onecie

Tak na samym początku wyjaśniam, że nie chcę tym postem wzbudzać żadnych kontrowersji, ani piętnować platformy blogowej Onetu, choć nie ukrywam, że podchodzę do tematu bardzo subiektywnie.

Już od jakiegoś czasu śledzę kilka for blogowych, na których młodzi ludzie piszą o swoich blogach i blogowaniu. Zauważyłem, że duża część blogerów prowadzi swoje blogi właśnie na platformie Onetu.
Obejrzałem sobie kilka blogów i od razu znalazłem kilka minusów:
  • blog nie zaczyna się od nagłówka, tylko od wielgachnej reklamy
  • z prawej strony mamy kolejną reklamę
  • wybór postów jest ustawiony jako lista rozwijana (nie widać tam posta pod postem jak w normalnych blogach)
  • nie wiem czy to jest regułą, czy to po prostu takie szablony, ale wszystkie blogi jakie widziałem, są strasznie wąskie.
Zainteresowany tematem założyłem nawet blog na Onecie, żeby sprawdzić jak wygląda blogowanie od zakrystii.
Panel administracyjny to tak naprawdę jedna strona gdzie wszystko jest pod ręką. Sama edycja postów jest banalna, a edytor zawiera kilka prostych narzędzi do formatowania tekstu. No i to w zasadzie wszystko. Oczywiście prostota edycji jest tu jak najbardziej wskazana, bo przecież bloger nie musi być webmasterem, żeby pisać.
Oczywiście można też zmieniać układ bloga, szablony i dodatkowe panele informacyjne, ale jakoś nie powaliło mnie to na kolana.

Po oględzinach platformy zacząłem się zastanawiać dlaczego ludzie wybierają Onet, lub inne platformy blogowe, które emitują tak bardzo inwazyjne reklamy i tym samym psują wygląd bloga, który niejednokrotnie ma bardzo ciekawą treść.
I potem postanowiłem zapytać samych bloggerów o fenomen blogów na Onecie.
Okazało się, że łatwość obsługi to kluczowy powód, dla którego młodzi ludzie wybierają tą platformę. A jeżeli dodać do tego przyzwyczajenia i społeczność, dzięki której dość łatwo wypromować bloga to już mamy zobrazowany cały fenomen blogowania na Onecie.

Ja, co prawda nadal go nie dostrzegam, ale pewnie dlatego, że jestem przesiąknięty Bloggerem i oczarowany jego możliwościami i tym, że stale jest rozwijany i wspierany przez Google i jego społeczność. Wiem, że trudniej jest wypromować taki blog, ale przynajmniej mam całkowity wpływ na to jak on wygląda i na to czy chcę zamieścić na nim jakieś reklamy czy nie.

ps. już niedługo postaram się opisać Bloggera i dodać jakiś mały poradnik, tak dla kontrastu.

ps2. poradnik już jest tu

3 komentarze:

  1. Wiesz, w sumie racja, blogi na onecie nie mają w sobie niczego powalającego na kolana, a co do postów z szerokiej listy, to wcale nie reguła, można ustawić by postów na stronie było kilkanaście - najwięcej to chyba 50 ? nie pamiętam, ale można wrzucać wszystko na główną, w moich linkach na onecie, w blogu pierwszym tak jest.. ;) A co do szerokości... tu także można kombinować, ale to już zależy od zdolności autora szablonu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest tylko jedno ale. Onet daje ci szanse na tysiące odwiedzin bo promuje swoich blogerów. Ty czy ja mając np serwis włąsny ,usimy się cieszyć mając 100 osób dziennie , blogerzy z onetu jak trafią na głowna to do 200 000 hitów dziennie
    www.blurppp.com

    OdpowiedzUsuń
  3. I tu się z Tobą zgadzam, to jest właśnieprzewaga systemów blogowych takich jak Onet, Blox i inne.

    Ja promując swoje blogi, strasznie się musiałem napocić, żeby ktoś wiedział w ogóle, że istnieje taki blog jak ten.

    OdpowiedzUsuń