28 lutego 2010

Formularze na strony www

Jestem pewien, że nie jedna osoba, która robiła kiedyś jakieś formularze na strony www strasznie się przy tym umordowała. Formularze same w sobie może i nie są jakieś specjalnie skomplikowane, ale na pewno są pracochłonne. A jeżeli dojdzie do tego jakaś przejrzysta forma przedstawienia wyników, określenie wymaganych pól czy walidacja to faktycznie pot może wystąpić na skroń.
Ja sam jeszcze do wczoraj takie formularze robiłem ręcznie, ale wczoraj odkryłem coś pięknego.
Aplikacja Google Docs umożliwia tworzenie prostych formularzy!
Samo ich tworzenie jest banalnie proste: otwieramy Google Docs i wybieramy "Utwórz nowy >> Formularz" i wszystko robimy w trybie graficznym.
Można sobie też wybrać odpowiedni template ankiety.
Nie będę opisywał procesu tworzenia ankiety, bo jest tak prosty, że szkoda wycierać klawiszy.

Już w trakcie tworzenia ankiety mamy możliwość podejrzenia jej wersji online (link na samym dole ankiety).
Publikować ankietę można na kilka sposobów:
  • Link na stronie
  • Kod do wklejenia na stronie
  • Wysłanie ankiety mailem.
Wyniki ankiety są zapisywane do arkusza w Google Docs i można je tam podejrzeć. Można je też wyeksportować do formatu Excelowego, Open Office czy nawet pdf.
A już w samym arkuszu możemy podejrzeć wyniki za pomocą wykresów co jest kolejnym dużym plusem.

Na pewno będę używał i polecam innym,

3 komentarze:

  1. A czy można ustawiać sposoby walidacji odpowiednich pól? Wieczorem się pobawię, przydatna rzecz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie tego chyba nie można. Narzędzie jest proste i łatwe w obsłudze, ale nie wszystko potrafi.
    Może w niedalekiej przyszłości coś z tym zrobią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, pobawiłem się chwilę i znalazłem poważny minus. Mianowicie, nie mogę skopiować znikąd kodu formularza w formie HTMLa lub pochodnym, co w przypadku braku walidacji pól staje się praktycznie bezużytecznym dla mnie narzędziem. A szkoda, może się tym jeszcze zajmą ;)

    OdpowiedzUsuń