19 stycznia 2009

Spam mnie zalewa !

Ostatnimi czasy, moja poczta na Gmailu przeżywa prawdziwe spamowe oblężenie. Codziennie dostaje ponad 20-30 wiadomości-śmieci. A to wszystko zaczęło się jakoś na święta, bo wcześniej to spam trafiał na moją skrzynkę sporadycznie i działał na innych mechanizmach, które można było łatwo zablokować (wysyłka poczty z tej samej domeny – filtr na Gmailu radził sobie z tym spamem wyśmienicie). Ale od jakiegoś czasu spam się wycwanił i przesyłki za każdym razem przychodzę z innej domeny i tu niestety filtr antyspamowy rozkłada ręce i robi wielkie oczy.

Z racji tego, że nie znam sposobów na pozbycie się tego spamu, oczywiście nie chodzi mi o usunięcie go z poczty lub zaznaczenie jako spam, bo to działanie na krótka metę, jestem zmuszony do zmiany adresu skrzynki pocztowej… sakra!

A dla potomnych kilka przydatnych porad jak zminimalizować ilość spamu na swojej skrzynce, bo najlepszą obroną przed spamem jest profilaktyka.

  1. Nigdy nie odpowiadaj na SPAM. Jeśli wyślesz choćby prośbę o usunięcie twojego adresu z listy mailingowej, potwierdzisz, że twój adres jest właściwy i spam został skutecznie dostarczony. Lista potwierdzonych adresów e-mail stanowi dla spamerów dużo większą wartość i bardzo często jest przedmiotem handlu na czarnym rynku.
  2. Sprawdź, czy Twój adres e-mail figuruje w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli okaże się, że jest on umieszczony na konkretnych stronach WWW lub listach dyskusyjnych, spróbuj jak najszybciej go stamtąd usunąć. To z pewnością pomoże zredukować liczbę niechcianej korespondencji.
  3. Wyłącz ściąganie obrazków w wiadomościach e-mail lub nawet w ogóle nie otwieraj wiadomości od spamerów. Często e-maile posiadają mechanizm powiadamiający spamerów o tym, czy i kiedy wiadomość została otwarta. Większość programów pocztowych nie pokazuje obrazków, aby zapobiegać takim sytuacjom.
  4. Nie klikaj w linki w wiadomościach spamerów nawet, jeśli mają prowadzić do rzekomej rezygnacji z subskrypcji. Często zawierają one kod identyfikujący e-mail odbiorcy, informujący o tym, że trafili na poprawny adres.
  5. Rezygnując z subskrypcji trzeba trzymać się zasady: jeżeli nie ty zdecydowałeś się na subskrypcję lub nie znasz osoby, bądź firmy od której pochodzi wiadomość, nie klikaj w link rezygnacji z prenumeraty. Jeżeli to zrobisz, możesz uruchomić lawinę maili z innych źródeł. Najlepszym wyjściem w tej sytuacji jest blokowanie maili w inny sposób. Jeżeli rezygnujesz z subskrypcji w mailu, zwróć uwagę czy link nie prowadzi do „nowej” strony WWW wykonanej przez phisherów.
  6. Podczas wypełniania formularzy na stronach WWW, sprawdzaj politykę prywatności strony, aby być pewnym, że Twoje dane nie zostaną sprzedane lub przekazane innym firmom.
  7. Nie odpowiadaj na korespondencję z prośbą o aktualizację i potwierdzenie szczegółów Twojego konta. Twój bank, firma wydająca kartę kredytową etc. już mają Twoje dane i nie muszą ich potwierdzać. Jeżeli Twoim zdaniem istnieje prawdopodobieństwo, że list jest autentyczną próbą kontaktu, możesz zawsze zadzwonić do firmy lub wpisać adres URL strony bezpośrednio do przeglądarki nie klikając w link zawarty w korespondencji. Nie używaj linków zawartych w e-mailach, ponieważ mogą prowadzić do stron phishingowych.
  8. Jeżeli na Twój adres przychodzi dużo niechcianej poczty, powinieneś rozważyć zmianę adresu e-mail, a następnie powiadomić o tym wszystkie osoby na Twojej liście kontaktów. Jeśli Twój adres raz stał się celem ataku spamera, trudno będzie zredukować ilość niechcianej korespondencji.
  9. Powinieneś posiadać dwa adresy e-mail. Pierwszy do kontaktów ze znajomymi, drugi do subskrypcji różnego rodzaju newsletterów, lub korzystania z forów internetowych. Im bardziej skomplikowany jest Twój adres e-mail tym mniejsze prawdopodobieństwo otrzymywania niechcianej korespondencji.

Porady by www.mcafee.com.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz